Hasselnötssmör/nutella

Under de månader som har gått av det här året så har jag spenderat mycket tid i köket. Jag har läst på flera olika bloggar om att man kan göra egen nutella på hasselnötter. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i nutella så jag tänkte att om man gör egen så kanske det blir godare. Idag spenderades därför halva dagen i köket för att göra min egen nutella. Jag trodde inte att det skulle fungera utan något flytande men det gjorde det!
 
Du behöver:
200g hasselnötter
2 msk Stevia eller vanligt strösocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
Börja med att sätta ugnen på 200°C. Mät upp 200g hasselnötter och lägg på en plåt som du ställer in i mitten av ugnen. Rosta nötterna i 5-10 minuter. Var noga med att nötterna inte bränns!
Låt nötterna svalna liten innan du gnuggar dem i en handuk för att få skalen att lossna. Det går även att lägga dem i en burk med lock och skaka. Allt skal behöver inte lossna utan huvudsaken är att du får bort det mörkaste. Lägg nötterna i en matberedare och mixa i ca 10 minuter. Pausa ibland och skrapa ner från kanterna. Tålamod är väldigt viktigt! I början kommer det se ut som hackade nötter men efter ett tag släpps oljorna som finns i nötterna ut och då får blandningen jordnörssmörsliknande konsistens.
När blandningen ser ut som jordnötssmör har du två val. Antingen nöjer du dig med hesselnötssmör eller så blandar du i resten av ingredienserna och får en form av nutella. Smaka gärna av efter hand för att få den smak som passar dig bäst.
Häll upp smeten i en glasburk och förvara i kylskåp.
 
Smaken är inte alls lik nutella enlig mig utan det smakar mycket mer hasselnötter. Jag skulle därför kalla det hasselnötssmör med chokladsmak. Däremot tror jag att det passar väldigt bra till pannkakor och efterrätter!

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-06-06 @ 12:37:40
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0