Minnesota 2015

De två dagarna jag hade i Victoria efter att jag kommit tillbaka från Hawaii var fullproppade med saker att göra vilket gjorde att det var två väldigt stressiga dagar. Först av allt var jag tvungen att ta en powernap eftersom att jag inte kunde sova på flyget. Sen var det bara att börja packa ihop alla mina saker. Det är helt sjukt hur mycket saker man lyckas samla på sig under en termin. Jag hade kunnat ha en loppis med alla de sakerna jag lämnade kvar. Alla mina kökssaker och oöppnad mat lämnade jag in till UVic's Food Bank så att någon annan student kunde få användning för dem. En del saker, så som täcke och kudde samt en del kläder, skänkte jag till välgörenhet.
De skolböcker jag hade sålde jag tillbaka till bokaffären så jag fick ungefär halva priset tillbaka. En del saker packade jag ner i en låda och skickade på posten hela vägen hem till Sverige även fast jag troligtvis hade fått plats med det i väskorna. Det var väldigt tråkigt att packa ner alla sina saker speciellt när det kom till att ta ner alla saker från väggarna.
Utsikten från Mount Tolmie
(Känns som att jag kommer ångra att jag skriver det här men whatever...)
På kvällen gick jag hem till fransyskorna och åt middag med några av de få utbytesstudenterna som fortfarande var kvar i Victoria. De flesta hade antingen åkt hem till sitt eget land eller dragit ut på äventyr någonstans i världen. Efter att vi hade ätit sa vi hejdå och så kom Russell och hämtade upp mig. Först åkte vi till Mt. Tolmie för att titta på utsikten en sista gång. Helt sjukt att jag inte vetat om detta ställe för än ca 2 veckor innan jag åkte ifrån Victoria. Man kunde se hela Victoria och ända till Port Angeles i USA från den här platsen! Helt klart ett av mina favoritställen i Victoria! Sen åkte vi vidare och hamnade på en restaurang där vi drack vuxenkaffe som jag kallar det. Det blev en bra sista kväll i Victoria!
Dagen efter fortsatte jag packa mina saker. Alessandro kom förbi och hjälpte mig ett tag vilket var väldigt uppskattat. Eftersom att mina rumskompisar inte hade städat speciellt bra så var jag också tvungen att göra det. När tiden var inne tog jag mitt pick och pack till parkeringen där Russell's pappa väntade på mig för att köra mig till flyget. Flygplatsen i Victoria är otroligt liten och när jag kom gående där träffade jag på min kompis Eliska som väntade på hennes pojkvän så jag fick sällskap ett tag.
Flygen till Minnesota gick bra och jag kom fram mitt i natten. Haeley och Grant hämtade upp mig på flygplatsen och sen bar det av raka vägen hem för att sova. Det känns väldigt bra att vara tillbaka trots att jag saknar Victoria. Jag hade väldigt gärna velat ha lite sommar i Victoria innan jag åkte eftersom att det sägs att det är fantastiskt fint där under den tiden. Jag får i alla fall lite sommar i Minnesota innan jag åker hem till den svenska sommaren.

Hawaii video!!!

Här har ni en video från våran Hawaii resa som min kära partner in crime Sanaz satte ihop. Trots att vi bara var där i en vecka hann vi med en hel del olika saker. Det blev både hiking, shopping, sol och bad. Hawaii är ett ställe jag aldrig trodde att jag skulle åka till men jag är glad att jag gjorde det. Det var en perfekt blandning av semester och storstad enligt min åsikt. Om jag får chansen skulle jag absolut åka tillbaka!

Titta och njut!

Hawaii 2015!!!

Den 15e April tog vi vårt pick och pack och mötte upp mitt Hawaii gäng! Vi tog färjan till Vancouver där vi sedan hoppade på flyget till Hawaii! Gissa hur exalterade vi var!?
7 pers med 9 väskor!

Sanaz, jag och Lodine hade tur som fick sittplatser bredvid varandra.

Vi bodde i ett penthouse på 23e våningen så utsikten var fantastisk. Vi hade också en pool och grill på taket!

Första dagen bestämde vi oss för att hikea upp till Diamond Head. Utsikten var helt fantastisk och man kunde se hela Honolulu.

På eftermiddagen hände vi på Waikiki Beach och njöt av solen. Sanaz moster och kusin var där och hon skämde bort oss med glass.

Dag nummer 2 spenderades med att hikea upp för Koko Crater. Vi gick hela vägen från botten av berget på vänster sida till toppen. Det var som en enda lång trappa med 1048 steg vilket motsvarade 84 våningar.

Trappan!!!

Utsikten var fantastisk trots att det var lite läskigt för att det var så högt!

Efter lite vila och lunch åkte vi till Hanuma Bay och hängde på stranden. Jag testade också på att snorkla vilket inte var min grej. Jag såg en fisk som var 30 cm lång och fick panik så jag gav upp.

Hanuma Bay

På kvällen åt vi hamburgare och drack drinkar. Mina drinkar var dock alkoholfria eftersom att jag var den enda som inte var tillräckligt gammal för att dricka i staterna.

Dagen efter stannad jag, Sanaz och Lodine hemma på stranden hela dagen. Jag brände mig ganska rejält så jag såg ut som en kräfta!

Lodine och jag som turister!

Solnedgången från Waikiki Beach
Camille och jag svalkade benen i svinkallt vatten efter att ha hikeat i djungeln där vi både gick vilse och fick över 60 myggbett var!

Dagen efter åkte vi till North Shore och badade i vattenfall. Det var helt klart en av de bästa sakerna vi gjorde enligt mig. Man var tvungen att ha flytväst på sig vilket gjorde det hela så mycket bättre.

Vi åkte också och kollade på enorma vågor. Eftersom att jag hade bränt mig väldigt ordentligt var jag tvungen att gömma mig under en massa kläder hela dagen.

Kvällen avslutades med en bbq på vår rooftop!

Näst sista dagen han beskrivas med några få ord - strandhäng, dubbel regnbåge och regn! Vi åt middag på en mysig fisk restaurang som avslut på en fantastisk resa.
Hemresan var väldigt lång och vi var väldigt trötta. Det var en fantastisk resa och vi var ett toppengäng som åkte tillsammans. Trots att det var väldigt trångt att bo 7 pers i en lägenhet för 2 så hade vi det väldigt bra!

Final exams and final goodbyes!

Veckan efter att Malin hade åkt hem så hade vi fantastiskt väder i några dagar. Jag och Sanaz gick ut på powerwalks på morgnarna för att njuta av vädret. En gång gick jag vilse i en skog vilket blev ett spännande äventyr.
Jag utforskar klippan vid vattnet
Vi hade vår sista knytis med jättegoda japanska pannkakor och svenska chokladbollar. Vi signerade en kanadensisk flagga till en av våra kompisar.
Tobias, Clemens och jag
På kvällen var vi några stycken som gick ner till stranden och hängde. Det var ganska kallt men väldigt mysigt och stjärnklart. Den här veckan började också vissa av våra kompisar att åka hem så det blev mång avsked.
Plugg var något som vi inte hade brist på! Jag hade tre tentor så jag pluggade ganska mycket de sista dagarna. Som pluggpaus åkte jag till downtown och köpte souvenirer eller hängde med mina kanadensiska kompisar. Jag hade glömt bort hur mycket jag älskar att åka bil!

Vi tog oss ut på en sista utekväll med de av alla utbytisar som var kvar. Det var inte många men vi hade en väldigt kul kväll ihop. Jag köpte förstås en UVic tröja!

Man såg tydlig skillnad på kulturer när det var dags att skriva tentor. En av tentorna skrev vi i gympasalen och det var nog runt 300 elever som trängdes där inne. Det var helt klart min svåraste tenta. Jag hittade till och med på ett ord eftersom att jag inte hade en aning om vad det hette.

Lodine, Ania, Camille, jag, PJ och Sanaz
Hawaii teamet minus Diederik möttes upp under helgen för att planera våran resa. Det fanns väldigt många saker att göra och se så att försöka planera våra dagar lite var en bra ide!

På måndagkvällen hade jag fått nog av allt pluggande så jag hängde med Russell istället. Vi hade båda samma tenta dagen efter, vilket också var min sista, så vi pluggade lite tillsammans. När tentan var klar så var jag helt klar med allt på UVic. Det kändes väldigt skönt men också väldigt tråkigt. På kvällen hängde vi på Felicita's och sa hejdå till alla våra kompisar. Det var väldigt sorgligt men vi kommer ses igen! Det är inte ett hejdå utan ett vi ses snart!

Spring in Victoria and a Swedish visitor!

Här borta på andra sidan Atlanten börjar det bli väldigt grönt och fint. Vi hade några dagar med väldigt mycket regn vilket var väldigt deprimerande men efter det blommade allt upp så nu är det fint igen.
Vi hade några dagar med roliga fester tillsammans med alla. Vi är ett så stort gäng att vi i många fall står för majoriteten av personerna som är där. Men det är då det är som roligast.
Sanaz och jag tog oss ner till stranden och Starbucks för en frappe en eftermiddag. Sen gick vi vidare och åt på thairestaurangen som ligger där i närheten. En väldigt bra dag helt enkelt!
För lite mer än en vecka sedan hämtade jag upp en svensk Malin som kom hela vägen från San Diego för att hälsa på mig här i Victoria! Hon hade lov från skolan och då passade hon på att utforska Victoria.

På torsdagen drog vi ihop hela gänget för en Rooftop bbq 2.0. Vi hade sol vilket var tur eftersom att det visade sig att det var slut på gas i grillen. Vi åt massa gott och njöt i solen medan vi laddade upp inför fest på kvällen. Jag är också officiellt klar med alla lektioner här i Victoria. Nu är det bara en massa tentor som väntar!

Lodine och jag tog en tupplur i solen!

Sverige spöade Frankrike i beer pong!

På kvällen var det Full Moon Party med lysande färger som man fick målade i ansiktet. Jag förstärkte verkligen allas tankar om att alla svenskar är långa och blonda genom att ta hit Malin! Vi hade en väldigt kul kväll på dansgolvet!
Vi hade tur och slapp stå i kön eftersom att vi hade biljetter!

På torsdagen blev det shopping inför helgens födelsedagsfest. Svenskarna bestämde sig för att äta indiskt till middag vilket var väldigt gott men oj så starkt!! Vi bad dem göra maten mild men trots det dog vi nästan av att våra munnar höll på att brinna upp!!
Bilden förklarar sig själv väldigt bra!

Eftersom att maten knappt gick att äta avslutade vi kvällen med lite frozen Youghurt! Min favorit!!!

På lördagen tog vi med Malin ut och hikeade. Det slutade med att vi besteg hela Mount Douglas. Utsikten var helt fantastisk som ni kanske kan se.

Efter det var vi hungriga så vi tog oss till Fisherman's Wharf och åt fish and chips. Mumsigt värre! Tyvärr fick vi inte se några sälar den här gången vilket var huvudanledningen till att vi tog oss dit.
Den kvällen var det födelsedagsfest för Heidi och Lodine/maskerad. Alla var jättefina och temat var att man skulle klä ut sig till något som började på samma bokstav som sitt namn. Jag hade en Toga klänning som jag gjort av ett lakan, Sanaz var en sheriff och Malin var en mumie.

Sweden x3

Tanguy, Sanaz och jag

Ena födelsedagsbarnet Lodine och jag

På måndagskvällen åt vi på en lite mer fancy fiskrestaurang. Sanaz åt både ostron, musslor, räkor och bläckfisk som ni kan se på bilden. Själv höll jag mig till lax! Malin fick med friterade bebisbläckfiskar i hennes mat så jag tog tummen ur och testade det. Någonting måste man ju testa eftersom att jag vägrar att testa ostron! Det var även Malins sista kvälle så morgonen efter släppte jag av henne vid bussen! Nu är det tillbaka till verkligheten i en vecka tills alla tentor är över!