Böcker



Som en del av er vet så är jag en bokmal, iallafall under sommrarna. Därför hade jag tänkt göra ett bokinlägg om de böcker jag har läst den här sommaren och vad jag tycker om dem. Anledningen till detta inlägg är att jag har ganska dålig fantasi och att läsa om vad jag gör i skolan varje dag kanske inte är så jättekul :P

  1. Viveca Sten - I Grunden Utan Skuld: Detta är en deckare i flera delar som enligt mig är jättebra. "Sandhamn-filmerna" är baserade på dessa böcker däremot tycker jag denna bok är bättre än filmen.
    Snabbt om handlingen: Ett antal år efter att en tjej försvunnit hittar två pojkar hennes lik på Sandhamn och man börjar söka efter mördaren igen.

  2. Stephenie Meyer - Så Läng Vi Båda Andas: Den fjärde och sista boken i Twilight-serien. Detta är enligt mig den bärsta boken jag någonsin har läst. Läste den för andra gången nu i sommaren och jag fastnar lika mycket varje gång så om du gillar att sträckläsa så är detta rätt bok. Jag tänker inte skriva nått om handlingen för att om du varken har läst de andra böckerna eller sätt filmerna så kommer detta förstöra allt ;) Däremot tror jag att de flesta har läst dessa böcker.

  3. Philip Pullman - Den Tatuerade Fjärilen: Tog denna bok från skolbiblioteket när de gav ut böcker och den va väldigt lättläst samt skriven i talspråk. Den va ganska spännande och hade en bra handling men språket förstörde den för mig. Den va inte så bra att jag skulle läsa den igen plus att jag inte gillade slutet.
    Snabbt om handlingen: Chris träffar en tjej som han genast blir kär i. Han vet varken vad hon heter, hur gammal hon är eller vart hon bor. Boken går väll egentligen ut på att han letar efter henne.

  4. Sally Grindley - Såld: Den här boken var faktiskt väldigt intressant! Jag gillar att läsa om hur människor i andra länder har det eftersom att jag inte vet så mycket om andra människors vardagsliv. Tog denna bok från skolbiblioteket när de gav ut böcker till oss elever innan de skulle stängas i våras.
    Snabbt om handlingen: Lu Si-yan är inte gammal när hon blir såld på en marknad av sin farbror. Hon råkar ut för både det ena och det andra medan det ända hon tänker på är att få komma hem igen till sin mamma.

  5. Bali Rai - (O)Planerat Bröllop: Även denna bok var väldigt intressant och den är också tagen från skolbiblioteket. Språket i denna bok var inte min stil men eftersom att innehållet var bra så blir det jämt. Snabbt om handlingen: Boken handlar om Manny som sedan han var liten vetat att han en dag skulle bli bortgift med en tjej han inte känner. Manny däremot tänker inte göra som sina föräldrar vill.

  6. Caroline Engwall - 14 År Till Salu: Jag hade alderles för höga förväntningar på denna bok. Den va inte alls så bra som jag hade trott och det var tillfällen då jag bara läste för att det skulle ta slut fortare.
    Snabbt om handlingen: Tessans liv förändras drastiskt när hon blir vådtagen av en jämnårig kille och det blir inte bättre när hennes bästa kompis föreslår att de ska sälja sex för att tjäna pengar.

  7. Caroline B. Cooney - Måste Jennie Välja?: Detta är nummer tre i en serie av tre böcker och du måste inte läsa de första böckerna innan du läser denna för det berättas väldigt tydligt i början vad det är som har hänt. Jag tycker inte att denna va speciellt bra, skulle säga att de blir sämre och sämre.
    Snabbt om handlingen: När Jennie's pojkvän Reeve går ut i radio och berättar Jennie's stora hemlighet uppstår en rad konflikter inom familjerna. Förtroende och känslor ifrågasätts.

  8. Caroline B. Cooney - Vad hände med Jennie?: Detta är bok nummer två i serien om Jennie. Denna bok var rätt så bra, bok nummer ett är helt klart bäst. Det känns som att de kunde ha skippat bok två och tre.
    Snabbt om handlingen: När Jennie tar kontakt med sin biologiska familj vill de genast att hon ska komma hem. För dem har mardrömmen just tagit slut medan Jennie's mardröm precis ha börjat.

  9. Elizabeth Gilbert - Lyckan, Kärleken Och Meningen Med Livet: Den här boken var otroligt dryg! Tror att det var ungefär en tredjedel av boken som var värd att läsa, resten var bara skit!
    Snabbt om handlingen: Elizabeth reser iväg till tre länder som börjar på I efter en separation med sin man. Hon reser för att få ordning på sig själv och för att ta reda på vem hon egentligen är.

Hare gött!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0